SPLASTIC

Kreditering:

Koreograf og danser: Tora Balslev

Danser: Cath Borch Jensen

Komponist: Knud Riishøjgård

Scenograf og kostumedesigner: Lise Klitten

Dramaturg: Betina Birkjær

Lysdesigner: Martin Danielsen

Dramatisk filosofisk konsulent: Julie Kirkegaard

Neurovidenskabelige konsulenter: Mark Schram Christensen og Jens Bo Nielsen

Praksis sparring: Charlotte Grum

Linjevogter: Helga Rosenfeldt-olsen

Plakat: Katrine Stewart

PR: Malene Stokholte Geertz

Produktion: Tora Balslev

Administration: Lone Vibe Pedersen og Jens Christian Jensen

Video trailer: Maia Elisabeth Sørensen

Video process: Felia Gram–Hanssen

Foto: Jens Juul

Fakta

Premiere på Dansehallerne i 2016. Turné på teatre og uddannelser i Danmark 2017. Opført på Det Kgl. Teater, Corpus som del af Det Frie Felts Festival – SELECTED WORKS 2018.

Bogen ”SPLASTIC – Refleksion over værk og proces” udgav Daily Fiction som forankring af processen i den performative undersøgelse. Artiklerne kan læses under Proces

Performance

“Du danser min dans”. Sådan udbrød spastikeren Cath Borch Jensen, da hun første gang så en koreografi af Tora Balslev. Tora Balslev arbejder med transformationer, der gør kroppen til noget helt andet end en normal krop, og med en særlig æstetik, der bryder med hvad vi til daglig anser for skønt og harmonisk. I SPLASTIC udfører de to kvinder en synkron dans, hvor Tora oversætter Caths bevægelser til sin egen krop. I fordoblingen skifter perspektivet, der opstår en ny orden og Cath bliver essensen i den nye struktur. Hvad er potentialet i spastisk bevægelse? Hvordan kan vi komme væk fra at fokusere på det en spastiker ikke kan og begynde at værdsætte det, hun/han faktisk kan? Danserne har skabt SPLASTIC i samarbejde med neuroforskere som forsker i behandling af spasticitet.

Tora Balslev fik lyst til at lave en danseforestilling om spasticitet, da hun opdagede, at hun ikke rigtigt kunne se en person med en anderledes krop klart. ”Jeg ville skabe en mulighed for at opleve spasticitetens æstetiske kvalitet og stille spørgsmål ved vores daglige kropslige mulighedsrum. Hvorfor er det så snævert? Hvordan kan vi folde det ud? Kan et blik ind i en anderledes fysikalitet skabe mere plads til os alle sammen?

 

SPLASTIC FANTASTIC! SPLASTIC skal opleves, hvis du er interesseret i alt mellem identitet, kropslighed, handicap og moderne bevægelseskunst. – Dansk handicapforbund

 

”Sanseligt, organisk og nærværende” – Teater1

 

Tora Balslevs værker har den ubestridte æstetiske og etiske kvalitet, at de udvider værkbegrebet gennem træningseksperimenter til at udtrykke et cirkulært forhold mellem værkets egenart og måden denne etablerer en forbindelse med tilskuerne. I Splastic giver udtrykket en ophævelse af skellet mellem spastisk og plastisk. – Annelis Kuhlmann, PhD, lektor i Dramaturgi, Aarhus Universitet

SPLASTIC er støttet af Ludvig og Sara Elsass Fond, Beckett-Fonden, Dansk Artistforbund, Københavns Kommune, Statens Kunstfond og Bikubenfonden.