Naturen Kalder

Kalender

The Art of Transformation
D. 29. aug., Dansk Kulturinstitut, Uddrag. Link

BIRCA, Bornholm
D. 15. sep. Link

Teater Momentum
D. 6.-7. Marts 2020 Link

Kreditering

Koreograf og performer: Tora Balslev
Komponist: Niels Lyhne Løkkegaard
Kostumedesign: Lise Klitten
Lysdesign: Martin Danielsen
Dramaturg: Betina Birkjær
Koreografisk mentor: Kitt Johnson
Scenografisk konsulent: Lise Klitten
Vlog konsulent, film: Maia E. Sørensen
Afvikling: Jonathan Hjorth
Produktion: Gry Raaby
Administration: Projektcentret Dansehallerne
Assistent: Laura Hagen Aagaard
Kostume assistent: Geneviéve Tremblay
Foto: Jens Juul

About Nature's Calling (english)

Nature´s Calling
- A performance about connecting

Almost all of the building blocks of the Earth is inside your phone. Everything in the Universe consist of different elements, and out of the Earths 83 stable elements 70 enter into smartphones.

In Nature´s Calling Tora Balslev animates her smartphone. Through dance and music she calls upon the nature in the phone, giving it body and soul in a sensuous dimension. She embodies the smartphones components, letting them move and speak using her body as medium.

75% of English school kids wish that social media did not exist. Google, Twitter and facebook-employees who helped making the internet addicting are logging themselves off. Does gadgets designed to connect us instead make us disconnected to ourselves and the world around? How do we navigate and balance with these networks so close that they are almost part of our own body?

With Nature´s Calling we attempt to see our daily things from a new perspective, to create a sensuous and poetic anchor in the daily sphere and discuss what smartphones does to us and how we navigate in this new field. The performance unfolds the extract of our nature, culture and industrial history embedded in smartphones in order to better understand what we are holding in our hand and how to use it.

Nature´s Calling is a solo performance for audiences aged 16 years and up.

“Min smartphone er natur. Og jeg er. Jeg prøver at begribe det.”
Kropslig og musikalsk performance undersøger grænsen mellem menneskeligt liv og dødt stof, og taler ind i debat om bæredygtighed, ny teknologi og vores måde at leve på.

 

En modig forestilling, der udfordrer vores evne til forandring.
Dansemagasinet Terpsichore

`Naturen Kalder´ er gennemført performanceteater og giver stof til eftertanke.
Kulturkongen

Der er ren alkymi: Vi ser et makrokosmos, som er svært at bære, genspejlet i et mikrokosmos, det hele vitalistisk besjælet af vilje til modstand og indsigt.
Claus Emmeche, biolog, videnskabsteoretiker, forfatter og debattør.

 

Vand, sand og træer kan jeg se for mig. Jeg ved hvordan de mærkes. Når jeg cykler, mærker jeg, at mine fødders træden i pedalerne får mig til at bevæge mig fremad. Med min smartphone er jeg ikke så klog. Jeg ved ingenting. Min evne til at fornemme den strækker sig til overfladen.

Teknologien i dag giver hele tiden mulighed for at koble sig på et andet rum, og vores bevidsthed udfordres af navigationen. Hvordan holder vi begge ben på jorden?

Forestillingen udfolder naturen i vores telefoner gennem dans og musik. Performeren fortæller om smartphones ́ mineraler og elektroniske processer, og indtager sideløbende disse bestanddele og lader dem bevæge sig og tale gennem kroppen.

Alt i Universet består af forskellige stoffer, og op til 70 af Jordens 80 stabile grundstoffer indgår i elektronisk udstyr. I Naturen Kalder udfoldes smartphonens hardware - dens fysiske natur. Naturen Kalder tager afsæt i ønsket om at skabe en sanselig oplevelse af altings forbundethed, af det at være ét med verden omkring os. Forestillingen taler ind i en løbende debat om ny teknologi og vores måde at leve på, og er et kunstnerisk forsøg på at udvikle bevidsthed til bæredygtig omstilling gennem kroppen.

 

For voksne og unge fra 16 år.
Forestillingen er optaget i Statens Kunstfonds Garantiordning.

Naturen Kalder skabes i co-produktion med Bådteatret og i samarbejde med Hofteatret, Odin Teatret, Forsøgsstationen, Sisters Academy og Københavns Musikteater.
Forestillingen er støttet af Beckett-Fonden, Bikubenfonden, Oticon Fonden, Knud Højgaards Fond, Dansk Artistforbund, Otto Bruuns Fond, Elsassfonden, Wilhelm Hansen Fonden, Københavns Kommune og Statens Kunstfond.