Proces – SPLASTIC

Konference: Disability, Arts and Health

I september 2016 deltog Tora Balslev og Charlotte Grum på Konferencen Disability, Arts and Health i Bergen med en kunstnerisk dialog om SPLASTIC. 06.09.16, Tora POTENTIALET I SPASTISK BEVÆGELSE Jeg er hjemme igen, fuld af ord og glad for at dele SPLASTIC-undersøgelsen...

Logbog uddrag

Logbogen var refleksions-, udviklings- og arbejdsredskab undervejs. Uddrag blev delt på facebook. 08.05.14, Cath I dag prøvede vi at bevæge os ud fra indre billeder. Der skete noget, som jeg ikke har oplevet før. Normalt når jeg bevæger mig, prøver jeg udefra at få...

Proces foto

08.05.14, Cath I dag prøvede vi at bevæge os ud fra indre billeder. Der skete noget, som jeg ikke har oplevet før. Normalt når jeg bevæger mig, prøver jeg udefra at få min krop til at gøre de ting jeg vil. Nu var det som om bevægelsen kom fra indeni mig....

Livgivende handlinger

Af Oleg Kofoed, aktionsfilosof Ph.D. og co-stifter af Growing Pathways og Cultura21 Nordic. Jeg så SPLASTIC i januar 2016. Det er en forestilling og oplevelse i kroppen som sætter sig spor, og som fyldte mig med glæde, inspiration og optimisme. Med Cath Borch Jensen...

Cripteoretisk analyse

Af Ellen Flyvbjerg K. Nielsen. Teksten er et uddrag af Ellens eksamensopgave Spasticitet er en kropslig variation – En cripteoretisk analyse af danseforestillingen SPLASTIC, på kurset Fra Queer til Crip, Kønsstudier, KU, 2016. Crip er et begreb og en bevægelse, som...

Den udfordrende æstetiske oplevelse

Af Kristine Harper, kunsthistoriker og forfatter til bogen Æstetisk Bæredygtighed, som var en del af koreografens inspiration til SPLASTIC. I teksten tegner Kristine med udgangspunkt i sin teori fra bogen et skønhedsbegrebsmæssigt landkort og perspektiverer SPLASTIC i...

Kropsligt nærvær – i kunst, hverdags- og arbejdsliv

Af Stine Klein Degerbøl, Københavns Universitet, Institut for idræt og ernæring: Ph.d. med interesse i krop, kunst og kultur. Adjunkt, UCC: Psykomotorikuddannelsen. I mange år underviste jeg ugentligt unge handicappede i ’cirkus’, og jeg har været udøvende performer i...

Præformative potentialer i det splastiske kip

Af Charlotte Grum, installationskunstner, socialpsykolog. Medlem af Daily Fictions kunstneriske råd ’Jeget’ der taler i denne tekst har sin baggrund i den socialpsykologiske videnskab og den installationskunstneriske praksis. Hun opfatter sig selv som en hybrid aktør...

Krøbling og Cirkusartist

Af Julie Kirkegaard, dramatiker og cand.pæd.fil. Medlem af Daily Fictions kunstneriske råd Den kunstneriske og samfundsmæssige relevans Hvad betyder det for vores samfund, vores kunstsyn og vores oplevelse som publikum at en spastiker sættes på scenen og optræder – på...

Ongoing opdagelse

Af Cath Borch Jensen, danser i SPLASTIC og spastiker. Jeg så Tora første gang i en visning på Laboratoriescenen. Det første jeg lagde mærke til, var at der skete noget i hendes hånd. Hun gik fra afslappet til spændt på en snigende måde. Det kender jeg fordi der sker...